Ryggsäckar....

Ibland skulle man behöva en innehållsförteckning vad en annan människa har med sig i sin ryggsäck från livet. Vad jag har med mig gör att jag ser en händelse på ett sätt och vad någon annan har med sig gör att denne ser det på ett annant sätt, man kan säga att dom innre kartorna kan se rätt olika ut. Jag ansvarar för mitt innehåll image128och vad jag väljer att använda det till. Det är just det hur man handskas med vissa saker som gör att det kan krocka rätt ordentligt, tyvärr.

Har lärt mig mig att vi oftast har fyra olika förhållningssätt beroende på vad ämnet gäller :
1. Att ventiler och lätta på trycket genom att prata av sig
2. Att reda ut och gå till botten med saken
3. Att hitta förmildrande omständigheter kanske genom humor eller bagatallsering
4. Att inte gå in i problemet utan avskärmar sig
Använder man sig då av olika förhållningssätt så är det rätt självklart att det faktiskt krockar och man inte förstår image177den andre.  Jag är själv en person som använder mig av dom två översta punkterna, ser man ett hinder i vägen eller nått som inte känns bra resonerar jag personligen att det är bättre att gå till botten med det så inte problemet växer sig större än vad det verkligen är.  Jag vet också att det är för jag har svårt med ovisshet och vill greppa situationen som jag gärna vill använda mig av dessa två förhållningssätt. Får jag bara tillräcklig fakta så kan nått lätt vändas ökad förståelse och kanske nått man kan använda sig till att utveklas med.

Med det går mina tankar också till våra olika personlighetstyper (enligt Myers-Briggs Type Indicator) och genom att veta hur en annan person är faktiskt kan öka respekt och förståelse att vi alla är olika. Själv är jag personlighetstypen ESFJ, E = Extraversion, S = Sinnesförnimmelse, F = Känsla, J = Beömning. Hitta en bra länk till test http://se.41q.com/ (svara snabbt på frågorna utan att tänka för det bästa resultatet) .

Enligt den bedömningen tillhör jag personlighetstyp som är:

Varmhjärtade, noggranna och populära. Sätter andras välbefinnande framför sitt eget. Stark plitkänsla. Ansvarsfulla. Värdesätter traditioner och trygghet. Vill vara till nytta för andra. Behöver uppmuntran för att må bra. Välutvecklat sinne för form och funktion.

Har ett djupare material om min personlighetstyp, det ligger just nu prydligt på jobbet så jag kan inte dela med mig av vad det står där, men mycket av det som kom fram av resulatet på näter stämmer bra överens med mig. Med ökad förståelse för att vi funkar olika och har olika upplevelser med oss från livet  gör i allafall att jag kan förstå varför människor reagera så olika på saker. Just förståelsen gör att jag också kan förlåta rätt mycket men jag har också ökat min förståelse och acceptans runt mig själv och mitt egenvärde vilket gör att även fast jag förstår och förlåter inte nödvändigtvis accepterar vissa saker.  Detta har också resulterat i en mycket bättre självkänsla och vissa insedenter har jag också sätt bevis på detta arbete och jag landat i rätt sunda tankar istället för att skena iväg till nått som aldrig har hänt eller kanske kommer hända. Jag är lugn och trygg i mig självimage127, jag vet vad jag vill ha och hur jag vill leva mitt liv, utifrån det gör jag numera mina val.  Sen är även jag bara en människa med känslor och dom vill jag visa och ge utlopp för, jag vill skrattaimage178 och vara glad, jag vill kunna lätta på trycket och visa när jag är ledsen, jag kan bli arg image179om det är relevant och då kanske det inte är så roligt att vara där för stunden (men den stunden går över väldigt fort). Dock så försöker jag ta mig ur dom mindre roliga sinnestämningarna fort genom ett förändrat tankemönster och genom att ställa mig själv några enkla frågor. Likväl som jag försöker ställa frågor till andra när jag inte riktigt förstår eller greppar situationen för att öka förståelsen om dels händelsen men mycket även för att försöka förstå hur den andra tänker och reagerarimage182.  För jag är inte övermäktig och kan inte läsa tankarimage130, små ord av förklaring kan göra så mycket för att faktiskt förstå och ofta gör en situation till nått helt annat än vad man själv tror för man går med sin egna inre karta som aldrig är indentisk med någon annans.

Kan medela att det tog lite tid att skriva denna bloggen, mitt i allt ihopa kom en kollega över och fick lite massage. Båda lika nöjda och glada antar jag, jag för att jag fick öva och fick som vanligt ett bra samtal och kollegan för att fått en nästan helkroppsmassage gratis

image155


Påtal om massage, jag har beklagat mig att jag inte har några intressen men det är ju en stor lögn. Visst har jag det mcyket är om kropp och hälsa (mat, motion och massagen) . Sen har vi hjärnbiten, denna fantastiska del av vår kropp fachinerar mig väldigt mycket, den är mer kraftfull och fantastisk än vi tror och använder den till. Jag har mitt bokintresse och jag har mitt brinnande intresse för trädgård. Just nu längtar jag ut och få böka om i jorden, lite kraft arbet, lite skapelse och massa omvård av trädgården och jag är nöjd och glad i själen. Älskar doften av nygrävd jord på vårkanten, njuta av den värmande solen och kanske ta en kopp kaffe på farstukvisten. Nu är det bara en sak som saknas, eller flera trädgården och fartstukvisten image178  .

Mot sängen och skönhetssömnen, i morgon står det kurs och möte på dagordningen innan det bär av till massagekursen. Sonen är halvkrasslig igen men jag ligger steget före och har ordna barnvakt om det krisar sig, kommer in någon timme senare till jobbet bara. Sweet dreams    image168


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0